zaterdag 31 december 2016

Oliebollen bakken in de actifry



Ik ben gek op oliebollen. Maar niet op de lucht die het verspreidt. Bovendien zijn oliebollen, het woord zegt het al, gewoon doordrenkt met olie. Ik houd daar niet van en daarom heb ik bijvoorbeeld voor frietjes een Actifry aangeschaft. Dat was vele jaren geleden dus ik heb nog zo'n heel oud beestjes met een soort van draairondje erin.

Oliebollen bakken in de Actifry

Gisteren bedacht ik me opeens dat je misschien wel gewoon oliebollen in de actifryer kunt bakken. Ik heb me er niet heel erg in verdiept, maar gewoon een pak oliebollenmix gekocht bij de Lidl voor 1 euro nog wat. Daar hoeft niet veel extra's bij, alleen wat lauw warm water. Dan moet het deeg lekker rijzen en kun je aan de slag. Toen ik zag hoe veel het deeg was gerezen schrok ik wel even. Het leek bovendien een soort soepje en dus nogal dun. Maar ik dacht ik probeer het toch.

Voorverwarmen

Eerst de Actifry even aan zetten zodat hij goed heet van binnen is, leek me een goed plan. Dat bleek het ook. Omdat er in het beslag helemaal geen olie zit even een scheut in de pan en dan maar draaien met die hap. Daarna heb ik met een soeplepel het beslag in de pan geschept. Elke keer drie en dan maar even laten draaien. Het duurt een paar minuten en dan heb je in mijn geval platte oliebollen. Maar ze zijn tegen alle verwachting in echt heerlijk en smaken niet anders dan andere oliebollen. Ja ze zijn plat. Maar het huis stinkt niet (als je een bijkeuken of schuur hebt kun je daar natuurlijk oliebollen in bakken, maar die hebben wij niet) en we hebben de zelfgemaakte lekkernijen toch. En wil je natuurlijker oliebollen dan is daar vast een heel gezond recept voor.



Oliebollenmix van de Lidl

 Ik heb met opzet deze keer maar even niet gekeken wat de Lidl er allemaal in heeft gestopt. Of wacht, laat ik dat toch maar even doen. Nou daar gaat hij dan:
Tarwebloem
gemodificeerd zetmeel (mais)
weipoeder (melk)
suiker
zout
gedroogde bakkersgist
Oh ja en de zak is goed voor wel 50 oliebollen. Ik dacht op een gegeven moment met de halve zak (alleen een halve liter water toevoegen) al dat er geen einde aan zou komen.
Op het filmpje kun je ook nog even zien hoe ik ze bakte.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten